Φτιάχνοντας σωστά τη θέση οδήγησης

Φτιάχνωντας τα χειριστήρια

Φτιάχνοντας τα χειριστήρια

Σήμερα θα ασχοληθούμε με ένα αρκετά σημαντικό θέμα, αυτό της σωστής τοποθέτησης του τιμονιού και όλων των παρελκόμενων σ' αυτό, για πιο ξεκούραστη αλλά και πιο σωστή οδήγηση.

Διάρκεια: 30 λεπτά πάνω κάτω
Δυσκολία:
Εύκολο
Κόστος:
Εάν έχετε τα εργαλεία τίποτε
Εργαλεία που θα χρειαστείτε:

Μέτρο
Κλειδιά Allen
Γράσο
Πριόνι
Μονωτική ταινία

Οι περισσότεροι από εμάς με το που αγοράζουν το ποδήλατο από ένα μαγαζί δεν κάνουν αλλαγές στη θέση οδήγησης με αποτέλεσμα να μην είναι στη σωστή θέση οι μανέτες των φρένων οι αλλαγές, τα χερούλια και τα ακρόμπαρα (εάν έχουμε)!

Μέσω του οδηγού εδώ ίσως μπορέσετε να έχετε ένα καλύτερο ποδήλατο, αυτή τη φορά παραμετροποιημένο για τις ανάγκες σας!

Ο οδηγός είναι λίγο μεγάλος και σας συνιστώ να έχετε υπομονή για να τον διαβάσετε. Βέβαια όποιος έχει αντιρρήσεις για κάποια ρύθμιση που παραθέτω μπορεί να κάνει άνετα τα σχόλια του. Δεν θα τον έκανα, αλλά μου φάνηκε ενδιαφέρον το άρθρο στο Bike Radar και έπρεπε να το έχω και στο Blog μου να βοηθήσω τους συμπατριώτες μου... 😀 .  Απολαύστε λοιπόν πατώντας το περισσότερα!

Κόβωντας το τιμόνι

ΤιμόνιΑν έχετε λίγο πιο στενό ώμο μπορεί τα νέα τιμόνια riser που κυκλοφορούν να σας είναι λίγο μεγαλύτερα, όμως πριν αρχίσετε τα κοψίματα απλά μετακινήστε όλα αυτά που κάθονται στο τιμόνι 5mm πιο μέσα (ταχύτητες, μανέτες φρένων, remote lockout, χερούλια) και κάντε έτσι ποδήλατο για περίπου 1 μήνα για να δείτε αν η νέα αυτή θέση τελικά σας βοηθάει. Αν σας βοηθά κόψτε τις άκρες του τιμονιού που προεξέχουν με ένα πριόνι. Αν έχετε τιμόνι carbon καλό θα ήταν να μην το κόψετε, καθώς μπορεί μετά να μην είναι στιβαρό. Παρόλα αυτά εάν είστε σίγουροι για την κοπή, καλύψτε την περιοχή που θέλετε να κόψετε με μονωτική ταινία, για να περιορίσετε το ξέφτισμα και την απ-ελασματοποίηση που θα υπάρχει από τις ίνες όταν το κόψετε και βουρ στο ψητό!

Περιστροφή τιμονιού

ΠεριστροφήΌλα τα μοντέρνα τιμόνια riser έχουν μία μικρή οπίσθια κλίση, μερικά έχουν και εμπρόσθια κλίση. Περιστρέφοντας το τιμόνι μέσα στο λαιμό αλλάζει η θέση της επιφάνειας στην οποία βρίσκονται τα χειριστήρια ελέγχου, ανεβάζοντας τα ή κατεβάζοντας τα. Το πως φτιάχνει ο καθένας το τιμόνι αφορά αποκλειστικά προσωπικό στυλ και στυλ οδήγησης, όμως οι περισσότεροι ποδηλάτες προτιμούν το τμήμα που γίνεται η μικρή αυτή κλίση (η οποία ανεβάζει το τιμόνι) να είναι σχεδόν κάθετο με το έδαφος. Έτσι έχουν μία ουδέτερη θέση στα κοντρόλ.

Ευθυγράμμισμα λαιμού

Ευθυγράμμιση λαιμούΒάζοντας σε μία ευθεία τον λαιμό με την ρόδα του ποδηλάτου φαίνεται κάτι το εύκολο, πολλές φορές όμως δυσκολευόμαστε να το στίσουμε σωστά. Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να ξεβιδώσετε λίγο τις βίδες που συγκρατούν το λαιμό στο πιρούνι (ανάρτηση) και κουνώντας λίγο το τιμόνι να νιώσετε πως ο λαιμός μετακινείται. Μην την ξεβιδώσετε πολύ καθώς μετά θα είναι πολύ δύσκολο να κρατήσετε το λαιμό σε μία ευθεία ενώ βιδώνετε πάλι τη βίδα. Με την ρόδα πάντα γερά ανάμεσα στα πόδια σας κάντε μικρο-διορθώσεις μέχρι να είναι στην ευθεία ο λαιμός με το μπροστινό λάστιχο. Μπορεί να πάρει λίγη ώρα, αλλά θα καταφέρετε έτσι ένα απόλυτα ευθυγραμμισμένο λαιμό.

Σφίγγοντας τις βίδες του λαιμού (με δυναμόκλειδο αν έχουμε)

Σφίξιμο με δυναμόκλειδο Μπροστινή πλακέτα λαιμού Σειρά που πρέπει να σφίξουμε τις βίδες

Οι περισσότερες βίδες δε χρειάζεται να σφιχθούν πάνω από 3-6Nm. Προτείνεται να χρησιμοποιείτε ένα δυναμόκλειδο αν είναι δυνατόν. Αν παρόλα αυτά δεν έχετε ένα, τότε η δύναμη 3-6Nm ισοδυναμεί με τη δύναμη που χρησιμοποιούμε στην μπετούγια για να ανοίξουμε μία πόρτα.

Βιδώνοντας σωστά τις βίδες που βρίσκονται μπροστά στο λαιμό είναι πολύ σημαντικό για ένα ασφαλές ποδήλατο. Ποτέ δεν πρέπει να σφίγγουμε πολύ τις πάνω, ή τις κάτω βίδες καθώς αυτό πολλές φορές θα μας αφήσει με ένα τιμόνι σπασμένο (μετά από καταπόνηση) και θα φάμε μία πολύ ωραία τάπα όπου όλοι οι γιατροί του ΚΑΤ θα βαθμολογήσουν με άριστα, δηλαδή 10!

Όταν σφίγγουμε τις βίδες πρέπει οπωσδήποτε να το κάνουμε διασταυρωτά κι αυτό γιατί αν το κάνουμε πάνω βίδα κάτω βίδα κάποια στιγμή θα δούμε ότι η προηγούμενη βίδα από αυτή που βιδώνουμε τώρα θα έχει περισσότερο κενό από αυτό που την είχαμε βιδώσει! Βιδώστε όλες τις βίδες μέχρις ότου να χρειάζεται να βάλετε δύναμη για να βιδωθούν καλά, μετά σφίξτε την πάνω δεξιά βίδα 2 στροφές, μετά την κάτω αριστερά πάλι 2 στροφές, την πάνω αριστερά 2 στροφές και τέλος την κάτω δεξιά 2 στροφές. Συνεχίστε το βίδωμα έτσι ώστε η μπροστά πλάκα του λαιμού να είναι ευθυγραμμισμένη εκεί που βιδώνουν οι βίδες, πάνω, κάτω, δεξιά και αριστερά.

Χερούλια

Χερούλια

Προτιμάτε τα lock-on χερούλια γιατί είναι παντός καιρού για το τιμόνι (δεν γλιστράνε με την καμία). Αγοράστε ένα σετ που είναι καλύτερο για τη λαβή σας, με μαλακό λάστιχο και αν είναι δυνατόν με ειδικό τζελ για την παλάμη. Μερικές μάρκες, όπως αυτά της Specialized φτιάχνουν bolt-on χερούλια (ενσωματωμένη τάπα στο χερούλι που βιδώνει στο τιμόνι) τα οποία είναι καλά για βόλτες χωρίς γάντια ή με λεπτά γάντια.

Ακρόμπαρα

ΑκρόμπαραΤα ακρόμπαρα (μαζί με τα πετάλια που κλειδώνουν) είναι ο καλύτερος τρόπος να γίνεται καλύτεροι στις βόλτες cross country που κάνετε. Ανεβαίνοντας μία ανηφόρα χρησιμοποιώντας τα ακρόμπαρα βάζουμε νέους δυνατότερους μυς να δουλέψουν για το πεταλάρισμα. Φυσικά μιλάμε για τον δικέφαλο κι όχι για τον πιο αδύνατο τρικέφαλο. Επειδή υπάρχουν πολλά μεγέθη για ακρόμπαρα, μπορεί ο καθένας να αγοράσει αυτό που του αρέσει αν και καλύτερα να προτιμάτε αυτά που είναι σχετικά μικρά. Επίσης πολλοί βάζουν τα ακρόμπαρα σε γωνία περίπου 30 μοιρών από το έδαφος, καθώς τους δίνει καλύτερο ορθοπέταλο. Αλλά όπως είπαμε το προσωπικό στυλ του καθένα μας αλλάζει αναλόγως αυτές τις ρυθμίσεις.

Ρύθμισμα μανέτας φρένων

Ρύθμισμα μανέτας Μανέτα ρύθμισμα συνέχεια... Κλίση μανέτας

Είναι φυσικό να έρχονται τα ποδήλατα από το εργοστάσιο με όλα τα χειριστήρια στοιβαγμένα κοντά στα χερούλια. Αυτό δείχνει ότι όλα είναι τακτοποιημένα, όμως μειώνει την χρησιμοποίηση του κάθε κοντρόλ στα μέγιστα του. Σας αναγκάζει να πατάτε τη μανέτα των φρένων κοντά στο άξονα κίνησης της το οποίο δεν είναι αποδοτικό. Μετακινήστε τη μανέτα πιο μέσα έτσι ώστε τα δάχτυλα που πιάνουν τη μανέτα να χρησιμοποιούν την εξωτερική επιφάνεια της (τα τελευταία 3-4cm). Αυτό μας δίνει περισσότερη δύναμη και κοντρόλ.

Ακόμη είναι σημαντικό να μπορούμε να πιάνουμε τις μανέτες! Τα περισσότερα φρένα έρχονται από την εταιρεία ρυθμισμένα να είναι τέρμα ανοιχτά κάνοντας τα δύσκολα να τα φτάσουμε αν έχουμε πιο μικρά δάκτυλα. Όμως σχεδόν όλες οι μανέτες έχουν μία βίδα Allen (συνήθως των 2 ή 2,5mm) για να κάνουμε μικρο-ρυθμίσεις ώστε αναλόγως να την φέρουμε πιο κοντά στα δάκτυλα μας. Αν το ρυθμίσουμε αυτό σωστά θα χαίρεστε κάθε βόλτα πλέον!

Η γωνία είναι επίσης σημαντική. Για να την ρυθμίσουμε αρκεί να ξεσφίξουμε τις βίδες που την συγκρατούν στο τιμόνι και έπειτα αρχίζουμε το πάνω κάτω. Ρυθμίστε το έτσι ώστε η μανέτα να είναι στην ουσία συνέχεια των δαχτύλων σας όταν κάθεστε πάνω στο ποδήλατο, για να μην χρειάζεται να αλλάζετε το κράτημα σας όταν είναι να πατήσετε το φρένο, αλλά και για να μην κάνετε καμιά ζημιά στους καρπούς σας. Ποδηλάτες που κάνουν downhill προτιμούν να έχουν τις μανέτες λίγο πιο ψηλά, σχεδόν οριζόντια με το έδαφος καθώς είναι σχεδόν πάντα πίσω από τη σέλα σε κάθε κατάβαση και βολεύει πιο πολύ έτσι.

Remote Lockout

Remote LockoutΠολλές αναρτήσεις σήμερα έχουν χειριστήριο remote lockout ή damping χειριστήριο βιδωμένα πάνω στο τιμόνι. Σιγουρευτείτε πως το χειριστήριο είναι καλά βιδωμένο στο τιμόνι και δεν παρεμβάλλεται στη λειτουργία των ταχυτήτων και των φρένων σας, ή γενικότερα να σας ενοχλεί ακόμη κι όταν θέλετε να κάνετε ένα ορθοπέταλο και σας χτυπάει στο γόνατο.

Διάφορα tips

  • Χρησιμοποιείστε ένα μέτρο για να είστε σίγουροι πως όλα είναι εκεί που πρέπει. Κάποια χιλιοστά μπορεί να μη σας φαίνεται κάτι το σημαντικό, αλλά μπορεί στη βόλτα σας να κάνει την διαφορά.
  • Μαθαίνοντας να χρησιμοποιείτε ένα δυναμόκλειδο μετά από χρόνια που το σφίγγατε με το χέρι μπορεί να πάρει λίγο χρόνο, όμως όταν μάθετε θα είστε πολύ ευχαριστημένοι από το αποτέλεσμα. Αγοράστε ένα φθηνό δυναμόκλειδο (που να μην είναι όμως και για βιδώματα σε αυτοκίνητα ή καράβια)! Δηλαδή με σχετικά μικρές ρυθμίσεις 2-20Nm, καθώς οι περισσότερες βίδες στο ποδήλατο θέλουν βίδωμα μεταξύ 3Nm και 6Nm.
  • Να παρακολουθείτε πάντα την κατάσταση των ατσαλένιων βιδών, που χρησιμοποιούνται για το βίδωμα λαιμού και άλλων χειριστηρίων στο τιμόνι. Μπορεί μετά από μία βόλτα στα "νερά" να σκουριάσουν μετατρέποντας έτσι το λαιμό η ότι άλλο έχει ατσαλένιες βίδες υπολειτουργικό και αργότερα να μην μπορείτε να ξεβιδώσετε τη βίδα όταν χρειαστεί. Πάντα να βάζετε λίγο γράσο αφού τις καθαρίσετε.

-πηγή: www.bikeradar.com