Ποδήλατο 29″ ή 27.5″;

Τα 29άρια είναι εδώ και καιρό στην αγορά με πολλούς φαν εκεί έξω, κι αυτό γιατί έχουν αρκετά πλεονεκτήματα έναντι των 26άριδων τροχών. Δεν θα τα απαριθμήσω κιόλας, όμως με βάση αυτό το ωραίο γραφικό της Giant το οποίο βλέπετε παρακάτω, δειλά δειλά οι εταιρείες άρχισαν να κατασκευάζουν σκελετούς 27.5", ή αλλιώς 650B.

Θα μου πείτε μόδα, καλά πάλι ένα νέο σχέδιο το οποίο θα χαθεί στο χρόνο κτλ. Όμως αρκετός κόσμος τα θεωρεί την καλύτερη επιλογή παίρνοντας χαρακτηριστικά και από τους 2 κόσμους.

Ας κάνουμε όμως ένα flashback...

Το 2007 ο κατασκευαστής σκελετών Kirk Pacenti ξεσκόνισε τους παλιούς του τροχούς μεγέθους 650Β που κάποτε ήταν δημοφιλής στα ποδήλατα touring και κατασκεύασε ένα hardtail mountain ποδήλατο βασισμένο σ' αυτούς. Επέδειξε τη δημιουργία του στο North American Handmade Bicycle Show νομίζοντας -τότε- ότι είχε βρει το Άγιο Δισκοπότηρο. Δεν εξελίχθηκε ακριβώς έτσι. Το timing δεν ήταν σωστό. Τα 29άρια μόλις είχαν αρχίσει να κερδίζουν έδαφος και οι κατασκευαστές δεν ήθελαν να παρατήσουν αυτό που ήδη πουλούσε σαν ζεστό ψωμί.

Σύντομα όμως βρέθηκαν σε αδιέξοδο, καθώς οι μεγάλες ρόδες των 29" δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια όσον αφορά την διαδρομή της ανάρτησης, ειδικότερα σε ποδήλατα πλήρους ανάρτησης. Η λύση; Αυτό που είχε παρουσιάσει ο Pacenti πριν μερικά χρόνια. Μετά από δοκιμές  είδαν τα πολύ θετικά αποτελέσματα ενός τέτοιου ποδηλάτου. Ποια ήταν αυτά; Ότι μπορούσε να κινηθεί με την ευελιξία των 26άριδων ποδηλάτων, αλλά επίσης να περνάει τα εμπόδια τόσο εύκολα όσο ένα 29άρι.

Δεν αγκάλιασαν όλες οι εταιρίες το νέο αυτό σχέδιο, αλλά το 2013 και φέτος το 2014 τουλάχιστον 15 εταιρίες έβγαλαν, ή θα βγάλουν ποδήλατα με το νέο αυτό μέγεθος. Αρκετά από τα πρώιμα σχέδια, αλλά και μερικά που έχουν περάσει στην παραγωγή έχουν διαδρομές 140mm, ή 150mm, σε ποδήλατα downhill, all mountain, cross country, κτλ.

Από το site της Giant διαβάζουμε τα εξής:

Πιο ελαφροί τροχοί (σε σχέση με τους 29άριδες), έχουν σαν αποτέλεσμα γρηγορότερη επιτάχυνση και γενικότερα πιο ελαφρύ ποδήλατο. Συνδυασμός που κερδίζει!

tech27-5_image1

Ταχύτητα επιτάχυνσης μειωμένη κατά 1.5%, όταν οι τροχοί 29" έχουν 3.6% μειωμένη επιτάχυνση σε σχέση με τους τροχούς 26".

tech27-5_image3

Για την πρόσφυση ξέρουμε ότι όσο μεγαλύτερη είναι η διάμετρος τόσο περισσότερη επιφάνεια του λάστιχου θα είναι σε επαφή με το έδαφος, έχοντας έτσι καλύτερη πρόσφυση. Η οποία με τη σειρά της οδηγεί σε μεγαλύτερη επιτάχυνση, επιβράδυνση και στρίψιμο υπό γωνία. Όπως βλέπετε ένας τροχός 27.5" έχει σχεδόν την ίδια επιφάνεια επαφής με το έδαφος με αυτή των 29".

tech27-5_image4

Προσωπικά τώρα που έκαναν φτερά τα ποδηλατάκια μας, διαβάζω άρθρα και βλέπω νέα ποδήλατα με αυτό το νέο μέγεθος και όσοι τα έχουν δοκιμάσει λένε μόνο τα καλύτερα. Το μέλλον θα δείξει, όμως πιστεύω ότι εφόσον σχεδόν όλοι είναι ευχαριστημένοι, ίσως να κοιτάμε το νέο standard των ποδηλάτων μετά από αυτά των 26 ιντσών. Θα έπαιρνα ένα τέτοιο ποδήλατο; Σίγουρα, αν είχα τα λεφτά, καθώς τα καλά παιδιά, βρήκαν την καλύτερη περίοδο να μας τα κλέψουν, τώρα που δεν έχουμε σχεδόν μία.

Τέλος, πιστεύω αξίζει να τα βάλετε κι αυτά στα υπόψιν, εγώ τα έχω στο μυαλό μου πάντως, και μόνο ένα τεστ θα δείξει στον καθένα μας τι πάει να πει 27.5. Ίδωμεν λοιπόν.